Izdegšana nav problēma, kas risināma tikai katram personīgi. Tas ir arī izaicinājums darba devējiem, kas var izraisīt produktivitātes samazināšanos darbinieku vidū, zemāku komandas saliedētību un lielāku darbinieku mainību. Savlaicīgi atpazīstot izdegšanas pazīmes, darba devēji var ieviest risinājumus, kas veicina veselīgāku darba vidi un palīdz rūpēties par savas komandas labbūtību.
Kādas pazīmes var norādīt uz darbinieku profesionālo izdegšanu?
Lūk, kādās ir galvenās pazīmes, kas var liecināt par to, ka darbinieki saskaras ar izdegšanu:
Produktivitātes samazināšanās
Ievērojams darba kvalitātes kritums var būt viena no agrīnajām darbinieka izdegšanas pazīmēm. Kad uzdevumi, kas kādreiz tika paveikti bez ievērojamām grūtībām, tiek kavēti un sāk zaudēt kvalitāti, darba devējam būtu jāpievērš šim uzmanība un jāmēģina noskaidrot iespējamie iemesli šādai situācijai. Kopējās produktivitātes samazināšanās ir viena no galvenajām pazīmēm, kas var liecināt, ka darbinieks ir saskāreies ar kādām problēmām.
Fiziskais un garīgais nogurums
Pastāvīgs nogurums ir viena no būtiskām izdegšanas pazīmēm. Ja kāds no darbiniekiem gandrīz vienmēr jūtas noguris, pat pēc brīvas nedēļas nogales vai vairākām brīvdienām, vai arī ļoti bieži saskaras ar fiziskiem simptomiem, piemēram, galavassāpēm, darba devējam to nevajadzētu atstāt novārtā. Šis nepārtrauktais nogurums galu galā var novest pie darbinieka veselības pasliktināšanās un daudz ilgākas prombūtnes.
Uzvedības un attieksmes izmaiņas
Izmaiņas uzvedībā ir bieži sastopama izdegšanas pazīme. Ja darbinieki, kuri kādreiz bija atvērti, pozitīvi un labprāt iesaistījās dažādos projektos un aktivitātēs, ir kļuvuši vieglāk aizkaitināmi vai pakļauti garastāvokļa svārstībām, darba devējam būtu jācenšas noskaidrot iemesli šādai uzvedībai. Tāpat entuziasma trūkums un vispārēja apātija pret darbu ir vēl viena pazīme, kam būtu jāpievērš uzmanība.
Attālināšanās no darba un grūtības koncentrēties
Darbinieki, kuri ikdienā vairs nespēj koncentrēties, lai paveiktu nepieciešamos darbus, iespējams, var piedzīvot izdegšanu. Darba devējiem jāņem vērā, vai darbinieks sāk pieļaut vairāk kļūdu savu uzdevumu izpildē, vai to paveikšana prasa ilgāku laiku. Tāpat jāpievērš uzmanība tam, vai darbinieks ir tikpat iesaistīts uzņēmuma aktivitātēs un mērķu sasniegšanā, cik tas ir bijis iepriekš.
Nespēja uzņemt kritiku un atsauksmes
Vēl viena izdegšanas pazīme ir nespēja uzņemt konstruktīvu kritiku un atsauksmes par paveikto darbu. Darbinieki var kļūt pārāk satraukti, kad tiek sniegts novērtējums par viņu profesionālo sniegumu. Viņi šādu kritiku var uztvert pārāk personiski un saasināti. Tādos gadījumos darba devējam būtu jāpievērš uzmanība šādām emocionālām reakcijām, kas ir nesamērīgas situācijai, jo tās var norādīt uz ar izdegšanu saistītu stresu.
Biežas sūdzības par darba nosacījumiem
Darbinieki, kas piedzīvo izdegšanu, var sākt izteikt pastiprinātas sūdzības par darba slodzi, veicamajiem darba uzdevumiem vai citiem apstākļiem, ar ko viņi saskaras darba vidē. Protams, ka jebkura sūdzība vai ieteikums ir jāizvērtē. Taču, ja šie pieprasījumi par grafika pielāgošanu vai darba slodzes izmaiņām ir nepamatoti un neobjektīvi, tas var norādīt uz plašāku problēmu un atbalsta nepieciešamību.