Veidot pozitīvu darba devēja tēlu ir nebeidzams process, taču tas ir būtiski, lai uzņēmums būtu konkurētspējīgs darba tirgū un spētu piesaistīt labākos kandidātus. Darba devēja tēls sevī apvieno vairākus elementus, kas kopā veido visaptverošu priekšstatu par uzņēmumu. Vairāk par to turpinājumā.
Kas ir darba devēja tēls, un kāda ir tā nozīme?
Darba devēja tēlu varētu raksturot, kā uzņēmuma reputācijas atspoguļojumu sabiedrībā, kas ietver tā vērtības, kultūru, darba vidi un piedāvājumus darbiniekiem. Tas atspoguļo to, kā uzņēmumu uztver esošie, bijušie un potenciālie darbinieki, kā arī plašāka sabiedrība.
Viens no galvenajiem darba devēja tēla pamatelementiem ir darbinieka vērtību piedāvājums. Tas ietver visas vērtības, ko uzņēmums piedāvā saviem darbiniekiem apmaiņā pret viņu prasmēm, zināšanām un ieguldījumu. Šīm vērtībām ir jābūt saskaņotām ar uzņēmuma biznesa vērtībām un jābūt reāli īstenotām ikdienā. Piemēram, ja viena no uzņēmuma vērtība ir izaugsme, tad arī darba devējam saviem darbiniekiem būtu jānodrošina karjeras attīstības iespējas vai apmaksāti kursi kvalifikācijas celšanai. Svarīgi, lai šis piedāvājums nebūtu tikai reklāmas elements, bet gan solījums, ko uzņēmums konsekventi pilda.
Uzņēmuma stāsts ir neatņemama darba devēja tēla daļa. Tas raksturo uzņēmuma būtību, vīziju un misiju, kā arī vērtības, kas padara to unikālu. Galvenais, lai šis stāsts būtu patiess un saskanētu ar reālo uzņēmuma darbību. Vērtības nedrīkst pastāvēt tikai dokumentos – tām jābūt redzamām ikdienas procesos. Piemēram, ja uzņēmums raksturo sevi kā vietu, kur tiek veicināta darbinieku labbūtība, tad tam jāparāda arī reāli centieni, kas to nodrošina.
Uzņēmuma darba vide un ikdienas kultūra veido spēcīgu pamatu tā tēlam. Šeit svarīga loma ir esošajiem un bijušajiem darbiniekiem, kuri bieži vien kalpo kā uzņēmuma vēstneši. Viņu pieredze darbā nosaka, vai uzņēmums tiek uzskatīts par pievilcīgu darbavietu. Lai veidotu pozitīvu tēlu gan darbinieku, gan arī sabiedrības acīs kopumā, uzņēmumam jāinvestē ne tikai darbinieku profesionālajā izaugsmē, bet arī viņu veselīga darba un privātās dzīves balansa uzturēšanā, iekļaujošas un atbalstošas darba vides veidošanā, kā arī savstarpējas cieņas un sadarbības kultūru popularizēšanā.
Kā darba devēja tēls palīdz piesaistīt un noturēt talantus?
Konkurence par izciliem speciālistiem darba tirgū kļūst arvien asāka, un tieši darba devēja tēls kas palīdz izcelties konkurentu vidū un bieži vien ir izšķirošais faktors, kas palīdz piesaistīt talantīgus darbiniekus. Mūsdienu darba meklētāji arvien lielāku uzmanību pievērš ne tikai piedāvātajam atalgojumam, bet arī uzņēmuma vērtībām, misijai un darba videi. Situācijās, kad kandidāts izvēlas starp vairākām darbavietām, priekšroka bieži tiek dota uzņēmumam, ar kuru viņš jūtas identificējams. Pievilcīgs un pārdomāts darba devēja tēls palielina iespēju piesaistīt kvalitatīvus kandidātus, vienlaikus pozicionējot uzņēmumu kā vēlamu darbavietu.
Piesaistot labākos profesionāļus, tikpat svarīgi ir arī viņus noturēt, un šeit darba devēja tēlam ir būtiska nozīme. Ja darbinieka vērtības un uzņēmuma vīzija sakrīt, viņa iesaiste un lojalitāte pret uzņēmumu būs ilgstošāka. Līdztekus tam, darba devējam ir jāspēj parādīt, ka darbinieka paveiktais sniedz reālu ieguldījumu kopīgu mērķu sasniegšanā. Apmierināti darbinieki, kuri jūtas novērtēti un motivēti, necenšas meklēt jaunu darbavietu, tādējādi samazinot uzņēmuma izdevumus, kas saistīti ar jaunu darbinieku atlasi un apmācību.