Lai noskaidrotu Latvijas iekārojamākos un labākos darba devējus, ik gadu Latvijas darba ņēmēji tiek aicināti balsot par darba devēju, pie kura viņi visvairāk vēlētos strādāt. Aizvadītajos divos gados labākā un populārākā darba devēja titulu ieguva AS “Swedbank”. Lai noskaidrotu, kas ir darba devēja veiksmes formulas pamatā, uz sarunu aicinājām Swedbank Personāla pārvaldes vadītāju Agitu Jākobsoni.
Pilna video intervija:
Kāda ir Swedbank veiksmes formula, lai kļūtu par “TOP darba devēju 2019”?
Rakstītas formulas nav. Tas ir vairāku desmitu gadu darbs, kas sastāv, pirmkārt, no pamatvēlmes rūpēties par darbiniekiem. Šīm rūpēm ir jābūt pastāvīgām un jūtamām. Otrkārt, tas ietver sevī iekšējo sadarbības kultūru.
To varētu raksturot ar vairākiem atslēgvārdiem: vienkāršība, atbildība, atvērtība, atbalstoša un arī draudzīga vide.
Ko, jūsuprāt, darba ņēmēji sagaida no laba darba devēja?
Kā tāda higiēnas prasība ir konkurētspējīgs labumu grozs un atalgojums, saņemot taisnīgu atalgojumu. Svarīgi ir veicināt un skaidrot taisnīga atalgojuma principu. Talkā var nākt gan piedalīšanās ikgadējā atalgojumu pētījumā, gan pārējais labumu grozs. Varu minēt mūsu piemēru: kolēģi visaugstāk vērtē mācīšanās iespējas, veselības apdrošināšanu un pēdējos gados arīdzan elastīgā darba laika un vietas principu. Līdz ar pieredzi Covid-19 laikā mēs ļoti aktīvi izmantojam attālinātā darba iespējas. To sagaida arī cilvēki, piesakoties uz vakancēm, – fleksibilitāti darīt savu darbu, izvēloties vietu un laiku.
Ar ko Swedbank piesaista talantīgus darbiniekus?
Sākumā piesaistošais faktors ir cilvēku vēlme strādāt lielā un stabilā uzņēmumā. Šo aspektu apstiprina arī mūsu veiktās aptaujas – kandidātiem patīk Swedbank kā banka, patīk mūsu radītie risinājumi, kā arī ir pozitīva klientu pieredze. Savukārt jauniešiem ir svarīgi, ka mēs kā banka domājam par ilgtspējīgumu – gan par mūsu klientu ilgtspējīgumu, gan par Swedbank darbībām. Eksperti šeit saredz profesionālo izaicinājumu un iespēju attīstīties. Arī labākā darba devēja tituls palīdz piesaistīt talantīgu kandidātu interesi. Tāpat ļoti svarīgi saglabāt un piepildīt šīs gaidas, kad jaunais kolēģis uzsāk darba gaitas.
Vai ir kādi stereotipi, kurus jūs kā bankas sektora darba devējs laužat?
Tradicionālie stereotipi par banku vidi un finanšu sektoru mēdz būt, piemēram, stīva vide, cilvēki staigā pelēkos uzvalkos, darbs nav tik interesants un ir vienveidīgs. No jaunajiem kolēģiem dzirdam: “Jā, es domāju, ka te viss būs daudz stīvāk, bet, izrādās, visi ir draudzīgi, viens otru uzrunā uz “tu”, samērā brīvi ģērbušies, atkarībā no amata.” Šis ir pirmais stereotips, kas tiek lauzts pirmajās darba dienās.
Mēs paši kā darba devējs cenšamies ļoti aktīvi strādāt pie tā, lai lauztu stereotipu par vienveidīgumu un garlaicīgumu, jo bankā īstenībā ir vairāk nekā 300 amatu un ārkārtīgi plašs jomu spektrs, sākot ar IT un beidzot ar dažādiem pieredzes radīšanas amatiem.
Kādas ir Swedbank priekšrocības, lai piesaistītu labākos darbiniekus?
Par ko ļoti priecājamies, iegūstot labākā darba devēja titulu, – par mums balso gan tie darba ņēmēji, kuri ir strādājuši vai strādā pie mums, gan arī tie, kuri nav bijuši darba attiecībās ar Swedbank. Es domāju, ka liels nopelns ir mūsu pašu darbiniekiem, jo gan esošie, gan bijušie darbinieki ir mūsu balss. Uzņēmumam ārkārtīgi svarīgi domāt par visiem procesiem, kas ir saistīti ar personāla vadību, – ne tikai par pieņemšanu, attīstību, bet arī par darba attiecību izbeigšanu. Jo tajā brīdī, kad darba attiecības beidzas (dažādu iemeslu dēļ), ir svarīgi, ka abas puses ir vienojušās par šiem nosacījumiem un ir iespēja turpināt sadarbību atkārtoti. Uzsveru iekšējās kultūras faktoru, jo katru gadu aptuveni 10% no tiem, kuri mums pievienojas, ir jau iepriekš strādājuši Swedbank. Tātad ir iemesls, kāpēc viņi atgriežas pie mums.
Ko meklējat jaunajos kolēģos?
Vispirms meklējam kolēģi ar atbilstošām kompetencēm konkrētam amatam, bet ne mazāk svarīgas ir atbilstošas personības iezīmes. Meklējam atvērtus, draudzīgus kolēģus, kuri ir gatavi mācīties, jo tieši kulturālie aspekti ir svarīgi bankā. Tīri statistisks pamatojums – mūsu kolēģi, kuri pievienojas vai strādā bankā, ik pa diviem trim gadiem maina amatu un katru gadu savā amatā viņi mācās kaut ko jaunu, ko iepriekš nav darījuši. Tāpēc bez mācīšanās prasmes un atvērtības dzīve Swedbank faktiski nevarētu notikt.
Kā izveidot iesaistošu un efektīvu darba vidi?
Mēs regulāri vaicājam mūsu kolēģiem, kā viņi jūtas šeit, ko viņi par mums domā un ko vajadzētu uzlabot. Tas ir kā dialogs, un šajā dialogā arī veidojas šī īpašā sadarbība.
Arī fiziskās darba vides sakarā domājam, lai mēs paši esam ilgtspējīgi. Piemēram, mēs šķirojam atkritumus, esam atteikušies no plastmasas ūdens pudeļu lietošanas – ēkā ir uzstādīti filtri, un ir pieejams kvalitatīvs dzeramais ūdens. Tāpat svarīgs aspekts ir psihoemocionālā vide, kas veidojas no iekšējās sadarbības vides: cik es ērti šeit jūtos, vai es varu būt es pats, vai mani ciena, vai manas vēlmes tiek ņemtas vērā.
Kā ir būt “TOP darba devējam” Latvijā?
Mums ir ārkārtīgi liels prieks par šo atzinību gan no mūsu kolēģiem, gan no bijušajiem darbiniekiem, gan arī darba ņēmējiem Latvijā – tāds sabiedrības atbalsts. Protams, tas ir arī izaicinājums – kā sportistam, kurš uzkāpj uz pjedestāla un nākamajā dienā sāk neatlaidīgi strādāt, lai panākumus noturētu. Mēs vienkārši turpinām konsekventi darīt to, ko esam iesākuši, lai attīstītos un piedāvātu labāko darba vidi.
CV-Online Latvia jau kopš 2011. gada rīko ikgadējo aptauju “TOP darba devējs”, kuras mērķis ir noskaidrot sabiedrības viedokli par Latvijas darba devējiem, lai sniegtu apkopotu darba ņēmēju vērtējumu un iepazīstinātu ar iekārojamākajiem darba devējiem. Aptauja “TOP darba devējs 2020” sāksies 2021. gada janvārī.
Vairāk par aptauju www.topdarbadevejs.lv