Dzīves laikā mums nākas sastrādāties ar visdažādākajiem cilvēkiem. Vairums no viņiem ir lieliski sarunu biedri, daļa no tiem kļūst arī par draugiem uz mūžu. Tomēr daļa ir tādi, kas mēdz būt diezgan apnicīgi. Kādi ir kaitinošākie kolēģu tipi un kā rīkoties, ja kāds no šiem kolēģiem apgrūtina darba ikdienu?
Mūžīgie čīkstētāji
Daži cilvēki vienkārši vienmēr glāzi redz pustukšu. Šis ir viens no izplatītākajiem tipiem darbavietās. Cilvēks, kurš vienmēr atradīs iemeslu par ko gausties, par ko izteikt kādu piezīmi vai būt neapmierinātam. Ar šādu kolēģi ir ļoti grūti sastrādāties, jo nereti viņa īgnums, negatīvisms un kritika tiek vērsta tieši Tavā virzienā.
Ko darīt?
Pareizākais šādā gadījumā būtu neatbildēt ar to pašu. Tomēr bieži vien mūsu dabiskā reakcija šādās situācijās ir tieši tāda pati kā nīgrajam kolēģim. Arī mēs sākam kļūt īgni un aizkaitināti. Ar to ir jācenšas tikt galā, sevi kontrolējot. Galvenais jāsaprot, ka, iespējams, kolēģis tāds ir ikdienā un viņa negatīvisms nemaz nav vērsts pret Tevi personīgi.
Drāmas karalienes (vai karaļi)
Uzmanības mīļotāji jeb tie, kuriem vienmēr ir vairāk darba nekā pārējiem, kuriem ir visbriesmīgākie gripas simptomi no visiem, un kuru klienti ir paši, paši kaitinošākie. Jo vairāk var pārspīlēt, jo labāk.
Ko darīt?
Par cik šis kolēģu tips alkst uzmanības, atbildēšana uz drāmu (“Ak, tas patiešām notika ar Tevi?”) tikai veicinās viņu pašapmierinātību. Ja vēlies lietu nocirst jau saknē, tad vienkārši ignorē kolēģi un neuztver visu kolēģa stāstīto pārāk nopietni. Vēl vari ar kolēģi aprunāties un palīdzēt rast viņam risinājumu, lai parādītu, ka bieži vien nav nepieciešams taisīt drāmu.
Baumotāji
Kas gan tas ir par darba kolektīvu, kurā nav neviena baumotāja? Diemžēl pietiek, ka kolektīvā ir viens šāds kolēģis, lai darba vidē sāktos nesaskaņas un intrigas. Baumotāji gūst prieku no tā, ka pārējiem kolēģiem var pavēstīt ziņas pirmie. Tāpat viņi būs tie, kas kafijas pauzē nekautrēsies uzdot personiskus jautājumus.
Ko darīt?
Ja nevēlies, lai Tu būtu baumu avots – tad vienkārši no šāda kolēģa izvairies. Viņa klātbūtnē centies nepārspriest personiskas lietas un laipni atsaki, ja šis kolēģis cenšas no Tevis izdabūt kādu informāciju.
Skaļie
Kolēģu tips, kurš pats, visticamāk, nemaz neapzinās savas balss apmērus. Pa telefonu runā tā, ka sarunas dzird visi apkārtējie vai smejas tik skaļi, ka pārējie tiek izsisti no darba ritma. Iespējams, pats kolēģis nemaz nenojauš, ka traucē citiem.
Ko darīt?
Vislabāk ar skaļu kolēģi cīnīties, mierīgi aprunājoties. Nekautrējies norādīt, ka viņa skaļās sarunas traucē Tev koncentrēties. Esi pieklājīgs, bet neērtību gadījumā noteikti vērs uzmanību uz kolēģa skaļo uzvešanos.
Viszinis
Kolēģis, kuram vienmēr ir viedoklis par visu, sapulcēs vienmēr ir kāds jautājums un vienmēr būs kas iesakāms attiecībā uz Taviem darba pienākumiem. Cilvēks, kurš uzskata, ka zina vairāk nekā citi un nekautrējas savu gudrību arī izcelt un parādīt.
Ko darīt?
Ja Tev ir apnikušas kolēģa gudrības, tad vienkārši nepievērs viņam uzmanību. Parādot savu ieinteresētību, tikai vairosi kolēģa vēlmi runāt. Tomēr, ja tiešām vēlies, ko atbildēt, pietiks ar teikumu – “Paldies, es par to padomāšu.”