Mūsdienās vienā uzņēmumā plecu pie pleca var strādāt pat 4 paaudzes. Katrai paaudzei piemīt savas atšķirības un īpatnības, kas vadītāja darbu padara jo īpaši interesantu. Strādājot ar dažādu paaudžu darbiniekiem, ir jāsaprot, kas viņus motivē, kā arī jāizprot galvenās atšķirības. Uzzini, kas raksturīgs katrai paaudzei, un kādas ir to galvenās iezīmes attiecībā uz darbu!
“Baby boomers” (40. gadu vidū – 60. gadu vidū dzimušie)
Paaudze savu nosaukumu ieguvusi pateicoties straujajai dzimstībai pēckara gados jeb “bēbīšu bumam”. Tā ir paaudze, kas darbu vērtē augstāk par privāto dzīvi. Ir diezgan konservatīvi un tiecās pēc stabilitātes. Šīs paaudzes darbinieku vidū atradīsiet daudz darbaholiķu. Darbā mēģina tiekties pēc saviem ideāliem. Lojalitāte, atbildīgums un augsta darba ētika, ir tas, kas raksturo šīs paaudzes darbinieku. Šo paaudzi motivē paaugstinājumi, jauni pienākumi un atbildība, kā arī dažādi papildu labumi.
X paaudze (60. gadu vidū – 80. gadu sākumā dzimušie)
Paaudze, kas bijusi lieciniece padomju iekārtas sabrukumam, 90. gadu kapitālismam un finansiālajām krīzēm. Pārsvarā paļaujas tikai uz sevi. Svarīga ir gan naudas pelnīšana, gan profesionālie sasniegumi. Vēlas būt neatkarīgi, tāpēc šīs paaudzes vidū ir ļoti daudz uzņēmēju. X paaudze tik ļoti nenododas darbam kā “Baby boomers” paaudze, bet tāpat vēlas tikt galā ar izaicinājumiem un veicināt savu personīgo izaugsmi, tāpēc ir gatavi tam veltīt savas darba stundas. Šīs paaudzes darbiniekus motivē atzinība, kā arī finansiālie labumi un bonusi.
Y paaudze jeb Millennials paaudze (80. gadu vidū – 90. gadu beigās dzimušie)
Šīs paaudzes pieredze un attieksme ir veidojusies interneta bumba, tehnoloģiju attīstību un globalizācijas ietekmē. Ir apveltīti ar augstu pašapziņu, ambīcijām un mērķtiecīgumu, tāpēc šīs paaudzes vidū ir daudz līderu. Izvēlas strādāt vairāk sev, tādēļ nav pārāk lojāli. Ir gatavi bieži mainīt darbavietas, ja vien tas dod gan finansiālo labumu, gan karjeras izaugsmi. Šī paaudze novērtē atgriezenisko saiti. Milleniālis vēlas veltīt laiku personīgajai dzīvei, tāpēc dod priekšroku darbam attālināti vai elastīgam darba grafikam. Motivē gan atalgojums, gan iespēja sabalansēt savu darbu ar personīgo dzīvi
Z paaudze (~ 2000. gadā dzimušie)
Šī paaudze darba tirgū pagaidām vēl veido pavisam nelielu daļu, tomēr jau ir izkristalizējušās pirmās tendences. Šīs paaudzes darbinieki labi orientējas tehnoloģijās, kā arī daudz laika pavada interneta vidē. Uzauguši nemitīgas informācijas plūsmas laikmetā, tāpēc sagaida ātru, precīzu un viegli uztveramu komunikāciju. Z paaudzes darbinieks ir radošs un vēlas strādāt darbā, kas sniedz prieku. Viņi vēlas būt finansiāli stabili, bet nav gatavi strādāt daudz virsstundu. Vēlas apgūt daudz jauna un ir izteikti multitāskeri. Darbā viņus motivē izaicinājumi, darba vadītāja uzticēšanās un pašizaugsme.