Būt laipnam darbā: ieguvums emocionālajai labsajūtai

laipniba_darba

Laipnība darbavietā bieži tiek novērtēta par zemu, taču tās ietekme uz darba kultūru un vidi ir nenovērtējama. Tā ne tikai veicina pozitīvas attiecības starp kolēģiem, bet arī uzlabo vispārējo darba vidi, veicina sadarbību un palielina produktivitāti¹. Novembrī pasaulē tiek atzīmēta Pasaules laipnības diena, tāpēc izpētīsim, kā laipnība var uzlabot emocionālo labsajūtu un būt svarīgs faktors veselīgākas un produktīvākas darba vides veicināšanā.  

Būt laipnākam darbā 

Neatkarīgi no tā, vai tikko esi uzsācis savu karjeru vai arī atrodies vadības pozīcijā, laipnība var būt vērtīga īpašība, kas daudz runā par tavu raksturu un arī vērtībām. Turklāt, izrādot laipnību, tas daudz vieglāk pamudina uz laipnāku rīcību arī citus kolēģus. 

Pateicības izrādīšana par maziem un lieliem sasniegumiem parāda, ka novērtē kolēģu darbu. Vienkāršs paldies vai atzinības vārds var likt kolēģiem justies novērtētiem. Vēl labāk – uzslavē viņu sasniegumus publiski, piemēram, komandas sapulcē vai kopējā e-pastā.
Tāpat vari piedāvāt palīdzību, ja pamani, ka kolēģis ir noslogots vai pārāk satraucies darba dēļ. Laipnība izpaužas arī kā dalīšanās ar savām zināšanām un kolēģu atbalstīšanā. 
Ikdienas darbā pievērs uzmanību tam, ko saka citi. Ieklausies kolēģu idejās un izrādi interesi par viņu ierosinājumiem. Tas veicina cieņu un veido atmosfēru, kurā visi jūtas droši, lai paustu savu viedokli. 

Samazināts stress un veicināta emocionālā labsajūta 

Laipnība ir ne tikai pozitīvu attiecību veidojošs faktors, bet arī spēcīgs rīks stresa mazināšanai un emocionālās labsajūtas veicināšanai darbavietā.
Iejūtīgi un laipni kolēģi rada drošības sajūtu un uzticēšanos. Tāpat darba vietās, kur kolektīvs ir laipns, ir mazāka iespēja, ka starp kolēģiem radīsies konflikti. Laipna un cieņpilna attieksme palīdz mazināt spriedzi, jo kolēģi vairāk ieklausās viens otrā.
Pozitīvs noskaņojums darba vietā rada patīkamāku atmosfēru un šādā vidē darbinieki ir spējīgāki pārvarēt izaicinājumus un produktīvāk risināt problēmas, nepiedzīvojot pārmērīgu stresu vai izdegšanas risku.
Laipnība rada vidi, kurā stresa līmenis tiek mazināts. Šī pozitīvā ietekme, ko laipnība atstāj uz emocionālo labsajūtu, var palīdzēt darbiniekiem būt motivētākiem, efektīvākiem un radīt arī piederības sajūtu komandai un uzņēmumam kopumā.   

Sāc ar pamatiem! 

Iespējams, pateikt kādu laipnu vārdu vai sniegt uzmundrinājumu, sākumā liekas apgrūtinoši, īpaši, ja ikdiena ir saspringta. Tomēr, lai veidotu laipnāku darba vidi, vispirms ir nepieciešams uzņemties atbildību par savu rīcību un paradumiem. Ja regulāri ierodies darbā ar nokavēšanos vai aizmirsti izdarīt lietas – tas var radīt trauksmi un negatīvas emocijas gan tev, gan komandas biedriem.  

Lai mazinātu šādu spriedzi, ir svarīgi atrast veidus, kā saukt sevi pie atbildības. Mēģini katru dienu izvirzīt sev mazākus mērķus, izveidot un vadīties pēc darba plāna, vai, ja nepieciešams – lūgt palīdzību kolēģiem.  

Sakārtojot savu ikdienas darbu, mazināsi spriedzi pats sev un radīsi vairāk iespēju veltīt uzmanību citiem – uzslavēt kādu, palīdzēt ar idejām vai piedāvāt uzmundrinājumu grūtā brīdī.  

¹Curry, S.O., San Miguel, C., Tunç, M.N. 2024. Kindness and happiness at work. Discover Psychology. 4 (1). DOI:10.1007/s44202-024-00276-6 
Dalīties ar citiem
Atrodi savu sapņu darbu!

Piedalies aptaujā!

Kā Tu ikdienā pārvietojies uz darbu?