Katrs gads sola pārmaiņas un jaunas vēsmas. Tas pats attiecas uz darba meklēšanu un karjeru. CV-Online Latvia ir apkopojis darba mekēšanas tendences, kas sagaidāmas 2020. gadā.
Viedierīču izmantošana
Tikai retais no mums var iedomāties savu ikdienu bez mobilā tālruņa. Pavadot viedierīcēs tik daudz laika, nav nekāds pārsteigums, ka arī darba meklēšanas process noris mobilajos telefonos.
Lai arī viedtālruņu izmantošana darba meklēšanas procesā nav nekāds jaunums, nākamais gads tikai vērš uzmanību uz to nozīmīgumu.
“Piemēram, CV.lv sludinājumu portālu šogad no mobilajām ierīcēm apmeklējuši 50% no visiem lapas apmeklētājiem,” norāda CV-Online Latvia IT daļas vadītājs Arnis Šķēls.
Darba devējiem tas noteikti ir jāņem vērā, ja vēlme ir uzrunāt pēc iespējas vairāk kandidātu. Sludinājumi ir jāveido atbilstoši mājaslapu vai mediju tehniskajām prasībām un tādi, lai tos viegli var uztvert arī mobilajās ierīcēs. “Šobrīd darba devējam ir jānodrošina ne tikai ērta un pārskatāma vakances pārlūkošana viedierīcēs, bet arī vienkārša pieteikšanās tai. Svarīgi, lai darba ņēmēji bez problēmām un ātri var pieteikties amatam arī savā telefonā,” skaidro A. Škēls.
Sociālo tīklu maksimizēšana
Arī sociālo mediju izmantošana darbinieku meklēšanas procesā nav nekāds jaunums. Toties, konkurence uz lietotāja uzmanības piesaistīšanu tikai aug. “Darba devējiem jāsaprot, ka, meklējot darbinieku sociālajos medijos, būtu jāieplāno arī budžets, lai šo vakanci varētu reklamēt,” skaidro CV-Online Latvia Mārketinga speciāliste Džoanna Lebedoka. Vērts ņemt vērā, ka arī LinkedIn ieņems arvien svarīgāku lomu darbinieku meklēšanā. Dž. Lebedoka atzīst, ka LinkedIn popularitāte un nozīmīgums pēdējā laikā ir ļoti audzis, tāpēc gan darba ņēmējiem, gan darba devējiem ir vērts fokusēties uz šo platformu.
Uzsvars uz darba devēja tēlu
Lai piesaistītu kandidātus savam uzņēmumam, darba devēji vairs nevar paļauties tikai uz sludinājuma izvietošanu. Ir jāstrādā arī uz darba devēja tēla veidošanu. “Uzņēmumiem ar negatīvu reputāciju ir daudz grūtāk piesaistīt kvalificētus darbiniekus,” atzīst CV-Online Latvia Mārketinga un komunikācijas vadītāja Krista Roziņa.
“Darba devējiem ir jāiegulda resursi uzņēmuma kultūras veidošanā, tēla popularizēšanā un jāatspoguļo uzņēmuma vērtības un vajadzības,” skaidro K. Roziņa.
Ja 2019. gadā par darba devēja tēlu daudz dzirdējām un tikai atsevišķos gadījumos redzējām reālus piemērus, tad jau 2020. gadā darba devēji daudz vairāk strādās pie tēla veidošanas un dažādām radošām metodēm, lai piesaistītu atbilstošākos kandidātus.
Rūpīgāks atlases process
Lai atrastu labāko darbinieku un pārliecinātos par viņa atbilstību amatam, uzņēmumi daudz rūpīgāk gatavosies darba intervijām un izstrādās rūpīgāku intervijas procesu. “Darba devējam ir svarīgi, lai kandidāts maksimāli atbilstu konkrētajai pozīcijai, tāpēc sagaidāms, ka intervijās kandidāti tiks iztaujāti un pārbaudīti vēl rūpīgāk,” stāsta CV-Online Latvia Personāla atlases nodaļas vadītājs Kaspars Kotāns. Liela nozīme būs arī kandidāta personīgajām iemaņām (soft skills).
K. Kotāns uzsver, ka darba devējiem arvien svarīgāk būs, ka kandidāts ir apveltīts ar dažādām sociālajām prasmēm, tādējādi minimizējot riskus atrast darbinieku, kuram grūti iekļauties komandā.
Pieprasītākās nozares
2020. gadā turpināsies pieprasījums pēc darbiniekiem IT jomā, veselības aprūpes nozarē, kā arī pārdošanā.
Kaspars Kotāns norāda, ka nākamajā gadā darba devēji pieprasīs profesionālus un aktīvus pārdošanas darbiniekus. “Tomēr jaunu darbinieku meklēšanas tempi, iespējams, samazināties. Tā vietā, uzņēmumi varētu izvērtēt darbinieku efektivitāti un produktivitāti, tādējādi ieguldot esošajos darbiniekus un sekmējot viņu izaugsmi,” atzīmē K. Kotāns.
Pieprasīti būs arī darbinieki ražošanas sektorā, transporta un loģistikas, kā arī būvniecības nozarē. Savukārt pagaidām nav novērots, ka pieprasījums varētu palielināties pēc kandidātiem vadības un banku sektoros.