Ņemot vērā šī brīža ārkārtas stāvokli, darba devēji ir aicināti organizēt uzņēmuma darbu attālināti. Protams, ir nozares, kurās tas īsti nav iespējams darba specifikas dēļ, bet ir uzņēmumi, kuriem attālinātais darbs līdz šim nav nekas neierasts. Bet ko ņemt vērā uzņēmumiem, kuri ar attālināta darba principu tikai sāk iepazīties?
Priekšrocības
Vispirms jāsaprot, ka attālinātais darbs sniedz arī sava veida priekšrocības. Daudzi darbinieki, veicot darbu attālināti, kļūst produktīvāki, jo nav traucēkļu, kas sastopami, piemēram, birojā. Tāpat darbs attālināti nereti palīdz līdzsvarot savu privāto un profesionālo dzīvi, kā arī palīdz ietaupīt laika un finansiālos resursus (nokļūšana uz un no darba, pusdienas ārpus biroja), līdz ar to darbinieki kļūst apmierinātāki.
Darbinieku autonomija
Kādam varētu likties, ka autonomija ir tas pats, kas pilnīga patvaļa un noteikumu trūkums, bet tā gluži nav. Sniedzot darbiniekiem brīvību pieņemt patstāvīgus lēmumus, uzņemties atbildību par savu darbu, darbinieki izrādīs arī lielāku atbildību. Kad darbiniekiem tiek dota iespēja veikt savus darba pienākumus sev ērtā laikā un veidā, viņi sasniedz augstākus rezultātus.
Atgriezeniskā saite
Lai arī attālinātā darba veicējiem vajadzētu sniegt lielāku autonomiju, tas nenozīmē, ka paveikto darbu nevajadzētu pārbaudīt vai monitorēt. Noteikti nav nepieciešams pārbaudīt darbinieka paveikto ik dienas, bet būtu labi šad tad paskatīties, kā attālinātā darba veicējam sokas ar darbu izpildi. Ideālā gadījumā – vajadzētu sniegt arī atgriezenisko saiti. Ja darbu un savus pienākumus darbinieks veic labi un tiešām nevienam nav nekādu sūdzību, tad to arī pateikt. Savukārt, ja darba kvalitāte krītas, klientiem darbinieks nav bieži sasniedzams vai kolēģi nav apmierināti ar attālināto sadarbību, tad informēt par to darbinieku un izrunāt iespējamos risinājumus.
Iesaiste
Neskatoties uz to, ka darbinieki strādā attālināti, ir svarīgi viņus iesaistīt uzņēmuma procesos, pasākumos un aktualitātēs. Nepieciešama regulāra informēšana par plānotajiem darbiem, šī brīža aktualitātēm no vadītāja vai vadības, kopīgas sapulces (t.sk. arī attālinātas) un informēšana un uzaicināšana uz uzņēmuma rīkotajiem pasākumiem. Ja runājam par ārkārtas situācijām, krīzes apstākļiem, tad vēl jo vairāk nepieciešams darbiniekus informēt un iesaistīt informācijas apritē. Pretējā gadījumā darbinieku vidū var sākties baumas vai neziņa.
Noteikumi
Vairumam no mums noteikumi ir sava veida vadlīnijas. Aicinot darbiniekus veikt darbu attālināti, būtu labi izstrādāt priekšnoteikumus, lai šāda darba organizācija būtu efektīva un lai abas puses būtu apmierinātas. Piemēri, ko var atrunāt:
- Dienu skaitu/periodu, kurā veicam attālināto darbu
- Iespēju darbu veikt sev ērtā laikā un veidā
- Nepieciešamību atskaitīties par padarīto.
Rīki
Viens no attālināta darba pamatnoteikumiem ir pareizo un nepieciešamo rīku izvēle. Noteikti nepieciešams viens kopīgs komandas čats/vietne. Piemēram, Skype, Slack, Facebook Workplace. Lai nodrošinātu attālinātas sapulces, video zvanus – noderēs Google Hangouts, Zoom, Join.me. Projektu vadībai un darāmo darbu uzskaitei var izmantot Asana, Float, JIRA vai kādu citu rīku, tādējādi nodrošinot projektu un uzdevumu pārraudzību. Vēl rīki, kas var palīdzēt vieglāk organizēt attālināto darbu – Dropbox un Google Drive (failu uzglabāšanai, apmaiņai), Todoist, Evernote – savu uzdevumu un darāmo darbu uzskaitei, pierakstiem un piezīmēm.