Pārāk liela slodze. Kā to pateikt vadītājam?

Darbā nereti sastopamies ar augstām prasībām un lielu darba slodzi. Tāpat ir saprotams, kāpēc bieži uzņemamies papildu uzdevumus – vēlme būt noderīgam, uzlabot savas profesionālās prasmes vai citreiz tam par iemeslu ir vienkārši nepieciešamība palielināt savus ienākumus. Tomēr pārmērīga slodze var novest gan pie izdegšanas, gan pazemināt produktivitāti, kā arī negatīvi ietekmēt veselību. 

Lai tas neatgadītos, svarīgākais būtu saruna ar tiešo vadītāju, lai izskaidrotu, ka darba apjoms ir kļuvis pārmērīgs. Daudziem var būt grūti pateikt “nē” vai lūgt palīdzību, baidoties, ka viņus uztvers kā slinkus vai ar zemu produktivitāti. Taču atklāta un profesionāla komunikācija ar vadītāju var palīdzēt rast risinājumu un veicināt labāku, veselīgāku darba vidi 

Ieplāno tikšanos 

Pirmais solis – ieplāno tikšanos ar vadītāju. Izvēlies piemērotu laiku, kad vadītājs nav aizņemts ar daudz svarīgiem uzdevumiem vai arī uzņēmumā ir mierīgāks periods. Ieplāno reālu tikšanos, nosūtot ziņu e-pastā, sazvanoties vai kā citādi vienojoties par konkrētu satikšanās laiku. Tas ļaus labāk sagatavoties gan Tev, gan vadītājam.  

Sagatavojies un esi godīgs! 

Pirms tikšanās sagatavo konkrētus piemērus un situācijas, kurās darba slodze ir bijusi pārāk liela. Kad runā ar vadītāju, godīgums tajā visā ir ārkārtīgi svarīgs. Pastāsti tieši un skaidri par to, kā pārmērīgā slodze ietekmē tavu darbu un personīgo labklājību. Paskaidro, kādās situācijās tu esi bijis pārslogots. Izmanto konkrētus faktus un apraksti uzdevumu apjomu, lai vadītājs saprastu, ka tava situācija ir nopietna. Tā tu varēsi piedalīties sarunā ar pārliecību un koncentrēties uz konstruktīvu risinājumu meklēšanu.  

Nekaunies! 

Atceries, ka runāt par savu (pār)slodzi un lūgt atbalstu nav iemesls, lai kaunētos. Pārmērīgs darba apjoms ir izplatīta problēma, ar kuru saskaras daudzi, un tas nekādā ziņā nenozīmē, ka esi mazāk darbspējīgs vai neizdarīgs. Arī “Alma Career Latvia” un IT uzņēmuma “Visma” veiktā aptauja liecina, ka vairāk nekā puse jeb 54% strādājošo reizi nedēļā un vēl biežāk darba dēļ jūtas emocionāli iztukšoti. Nereti tam par iemeslu ir tieši pārmērīgā slodze. Spēja atzīt to, ka nepieciešama palīdzība, parāda, ka esi atbildīgs un apzinīgs darbinieks, kurš vēlas nodrošināt augstu darba kvalitāti. Pārvarot kauna sajūtu, tu vari atklāti un mierīgi risināt problēmu, neriskējot ar savu veselību un darba produktivitāti.  

Piedāvā risinājumu! 

Sarunas laikā ar vadītāju piedāvā arī iespējamos risinājumus, kas ļautu mazināt problēmu. Vadītāji novērtē, kad darbinieki ne tikai norāda uz problēmu, bet arī piedāvā praktiskus ieteikumus tās risināšanai. Padomā, kādas izmaiņas palīdzētu tev efektīvāk tikt galā ar darbu. Piemēram, apsver iespēju prioritizēt uzdevumus, pārplānot termiņus, piesaistīt papildu resursu vai pārrunāt iespējas deleģēt daļu pienākumu citiem kolēģiem. Parādi vadītājam, ka esi orientēts uz sadarbību un gatavs veikt nepieciešamās pārmaiņas. 

“Kā vadītājam, man ir būtiski, lai darbinieki justos droši, daloties ar savu darba slodzes apjomu un iespējamajām problēmām. Es novērtēju atklātu un tiešu sarunu, kurā tiek meklēti risinājumi abpusējai sadarbībai. Tā vietā, lai uzkrātu problēmas, vēlos, lai darbinieki savlaicīgi informē par grūtībām, lai kopīgi varam rast labāko veidu, kā izlīdzināt darba slodzi un uzlabot darba procesu. Ir svarīgi, lai sarunā tiek piedāvāti konstruktīvi priekšlikumi, jo tas palīdz mums visiem strādāt produktīvāk un ar mazāku stresu. Uzskatu, ka proaktīva pieeja problēmu risināšanā stiprina komandas darbu un palīdz izvairīties no pārslodzes izraisītiem riskiem.” 

Aivis Brodiņš, Alma Career Latvia vadītājs 

Dalīties ar citiem
Atrodi savu sapņu darbu!

Piedalies aptaujā!

Kā Tu ikdienā pārvietojies uz darbu?